Kuub Makelaars
Kantoor Goes0113-227788
Kantoor Middelburg0118-234455
Kantoor Zierikzee0111-416888
Kantoor Axel0115-553010

Meer weten over de notariskosten bij het kopen van een huis?

Neem vrijblijvend contact op!

Notariskosten huis kopen

Wanneer je een woning gaat kopen is het verplicht om hierbij een notaris te betrekken. Deze mag je, als kopende partij, dan wel weer zelf uitkiezen. Het nadeel is dat de notaris ook kosten met zich meebrengt die je zelf moet betalen. Het totale bedrag aan notariskosten wat je kwijt bent bij het kopen van een woning, hangt af van meerdere factoren. Daar lees je op deze pagina meer over.

Welke kosten brengt een notaris in rekening?

Los van wat een notaris per uur kost of hoelang de notaris met bepaalde diensten bezig is, voert een notaris bij de aankoop van een woning meerdere diensten voor je uit. De kosten van deze diensten brengt hij vervolgens in rekening, gemiddeld liggen de totale notariskosten tussen de €800 en €1.900.

De belangrijkste kosten die een notaris jou in rekening brengt zijn:

  • Opstellen van de hypotheek- en transportakte (€500 – €1.000)
  • Onderzoekskosten (recherchekosten) voor de hypotheek (€500 – €1.000)
  • Het honorarium voor de notaris (notaristarief)
  • Inschrijvingskosten aktes in de registers van het Kadaster (€78,50 – €137,50)
  • Btw
  • Opstellen van een samenlevingscontract (indien van toepassing) (€200 – €600)

Zijn notariskosten aftrekbaar?

De kosten die hierboven genoemd worden zijn in bepaalde gevallen nog wel aftrekbaar. Zo kun je belastingvoordeel krijgen over de notariskosten voor de hypotheekakte, door deze op te geven bij je jaarlijkse belastingaangifte. De kosten worden afgetrokken van je inkomsten waardoor je minder inkomstenbelasting betaalt. Andere kosten die fiscaal aftrekbaar zijn, zijn de kosten voor het afsluiten van een lening bij de aankoop, het onderhoud of de verbouwing van een woning.

Wat doet een notaris?

Wanneer jij een woning wilt kopen zijn de belangrijkste taken voor een notaris het opstellen van een transport- en hypotheekakte. Beide documenten zijn namelijk verplicht bij het kopen van een woning met een hypotheek.

In de transportakte wordt de overdracht van het eigendom van een onroerende zaak vastgelegd, deze wordt getekend door zowel de verkopende als de kopende partij én de notaris. In de hypotheekakte wordt alles zwart op wit vastgelegd rondom het afsluiten en de gemaakte afspraken van de hypotheek op basis van instructies van de geldverstrekker.

Meer weten over de notaris(kosten) bij het kopen van een huis?

Wil je een woning kopen of verkopen en heb je vragen óf advies nodig met betrekking tot de aankoop of keuze voor een notaris? Onze makelaars adviseren je graag! Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.